Eerste indrukken - Reisverslag uit Delhi, India van Eline Roodenburg - WaarBenJij.nu Eerste indrukken - Reisverslag uit Delhi, India van Eline Roodenburg - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Eline

24 Februari 2015 | India, Delhi

De eerste indrukken:
Zondag was het dan zo ver, onze reis naar India ging beginnen. De komende 9 weken verblijf ik in India samen met drie studiegenootjes (Jolijn, Florien en Marloes). Eerst zullen we een week reizen waarna we coschap gaan lopen in het dorpje Sevagram dat in het midden van het land ligt. Om 6.30 spraken we af op Schiphol waar we afscheid namen van familie en vriendjes voor we aan onze reis begonnen. We vlogen met Lufthansa en hadden een korte tussenstop in Munchen voor we door gingen naar het beginpunt van onze week reizen: Delhi (deze stad heeft ongeveer evenveel inwoners als heel Nederland). De vlucht ging zonder problemen, behalve dat ik door mijn fikse verkoudheid enorme oorpijn had bij de landing en wat huilende baby's om ons heen. Toen we bij de bagageband stonden en allemaal onze bagage binnen een minuut voorbij zagen komen kon ons geluk niet op, de bagage was niet verloren gegaan. Dit geluk bleek van korte duur, want toen we naar onze chauffeur en auto waren begeleid bleek dat de koffers niet in de achterbak maar boven op het dak mee gingen. Gelukkig zijn we onderweg geen koffers verloren alhoewel dat ons misschien minder boze blikken van de mannetjes die deze naar de hotelkamer brachten had opgeleverd. We hadden namelijk nog geen kleingeld om als fooi te geven... Uiteindelijk was het 3.00 uur s nachts lokale tijd toen we wegdroomden in ons kingsize bed van zeker 2.00 meter breed.

Na een korte nacht zaten we maandag om 8.00 uur weer aan het ontbijt, want om 9.00 uur begon onze city tour met een redelijk goed Engels sprekende gids met de naam Kuldeep, rondgereden door onze privé chauffeur die helaas iets minder goed Engels spreekt. Deze dag hebben we ook echt kennis gemaakt met het verkeer hier in India: een grote chaos waarbij auto's, fietsen, volgeladen bussen, tuktuks, riksja's en ook voetgangers zich verplaatsen. De moraal is zo veel en zo hard mogelijk toeteren dan kom je er wel. Gelukkig kon onze chauffeur goed rijden en voelde ik me veilig in de auto. Misschien wel veiliger dan bij mijn vader wanneer die weer eens op zijn telefoon aan het prutsen is...

We begonnen in Old-Delhi waar we de allergrootste moskee van India bezochten: Jama Masjid. Hier kunnen 25.000 Moslims tegelijk bidden, daarvoor moeten ze echter ook het dak en de trappen voor de moskee gebruiken. De reden dat er zoveel Moslims deze moskee bezoeken is dat er wordt geloofd dat er een haar van profeet Mohammed en een bladzijde van de originele Koran te vinden zijn, natuurlijk heeft niemand deze ooit gezien. Het was ons al opgevallen dat alle mensen ons hier heel interessant vinden en graag naar ons kijken, maar al snel werden we voor de eerste foto gevraagd. Dit hield de rest van de dag niet meer op. Aan het begin is het grappig, maar ik kan me nu voorstellen hoe bekende Nederlanders zich af en toe moeten voelen als er weer iemand op de schouder tikt. Na de Jamal Masjid hebben we een tour gemaakt met een Riksja (een fietstaxi) door het chaotische verkeer en door hele smalle straatjes, leuk om een keer gedaan te hebben. Verder hebben we nog Rajghat bezocht, hier is Mahatma Gandhi gecremeerd en dit was een plek die rust uitstraalde. We konden even ontsnappen van de drukte in Delhi. We zijn naar de Indian Gate geweest (een soort Arc de Triomph) gesticht door de Engelsen voor alle Indische soldaten die in dienst van Engeland zijn gestorven tijdens de Eerste Wereldoorlog en vervolgden de tour langs Qutub Minar, de oudste moskee van India opgebouwd uit restanten van de Hindoestaanse tempels die daarvoor op dezelfde plek hadden gestaan. We besloten de citytour met een bezoek aan de Sikh Tempel, dit was erg indrukwekkend om te zien. Zo was er een grote keuken, met enorme pannen die iedereen die komt gratis van eten voorziet. Wij vonden het mooi dat armen op deze manier toch iedere dag konden eten, maar ook mensen die wel geld hadden mogen komen. Verder waren er in de tempel zelf drie mannen de hele dag aan het zingen uit het Holy Book, een belangrijk boek van het geloof dat ook in het midden van de tempel lag.

Aangekomen bij het hotel waren we alle vier uitgeput en we zijn daarom allemaal vroeg gaan slapen, zodat we dinsdag fris en fruitig aan onze reis naar Jaipur konden beginnen. Slapen kon echter niet voor we een briefje van onze chauffeur hadden ondertekend waarop we hem toestemming gaven om naar huis te gaan en te gaan slapen. Als we dit niet hadden gedaan zou hij de hele nacht voor het hotel blijven wachten, toch wel bizar hoe onderdanig de mensen hier zijn.

Dinsdag was het tijd voor onze eerste lange autorit, de 265 km van Delhi naar Jaipur waar we ongeveer 6 uur over hebben gedaan. In Nederland zouden we in die tijd flink wat meer kilometers hebben afgelegd, maar toch is de autorit ons alles meegevallen. Misschien kwam dit omdat we onderweg genoeg te kijken hadden. Heel veel krotten in de vorm van een soort garages en dan ineens een enorm groot westers gebouw, dit toonde wel wat van het verschil tussen arm en rijk. Ook hebben we genoeg koeien, schapen en kamelen gezien. Verder waren er veel pelgrims die in kleine of grotere groepjes onder het genot van Indische muziek langs de snelweg liepen naar een of andere tempel, dit schijnt een keer per jaar te gebeuren. Het hoogtepunt van onze verbazing was toch wel een scooter met maar liefst 7 mensen er op, dat is efficiënt carpoolen. Aangekomen bij het hotel bleek dit een stuk minder luxe, maar wel veel meer Indisch dan het hotel in Delhi te zijn. Helaas bleek het zwembad waar we ons op hadden verheugd onvindbaar. Onze chauffeur heeft ons na het droppen van de spullen naar de citycenter van Jaipur gebracht waar we anderhalf uur hebben rondgelopen en wat inkopen hebben gedaan, zo heb ik een Sari gekocht. Deze dragen veel vrouwen hier en is dus typisch Indisch. Ik weet wel dat ik nog moet werken aan mijn afdingskills, gelukkig zijn de andere drie hier beter in en hebben ze me geholpen. De terugweg gingen we met een tuktuk, na deze wilde rit door het verkeer van Jaipur dat chaotischer is dan in Delhi met bovendien een chauffeur die wel hield van een beetje adrenaline was ik toch erg blij dat we veilig bij het hotel aankwamen. Daar hebben we nog lekker in het tuintje gezeten en Chai tea gedronken voor we superlekker hebben gegeten in het restaurant. Verschillende Indische sauzen waar we een soort brood bij hadden besteld. Rijst laten we nog even achterwege, omdat we dat in Sevagram nog meer dan genoeg zullen eten.

Ik ga zo maar eens slapen, want het is hier 4,5 uur later dan in Nederland en morgen vertrekken we om acht uur naar Amber Fort. Dit is boven de stad op een heuvel gelegen en we gaan deze heuvel beklimmen op olifanten. Aangezien ik met drie dierenvrienden op pad ben hebben we even nagevraagd of deze olifanten niet worden mishandeld en volgens de man in het hotel worden ze goed verzorgd.

Ik zal proberen om snel weer wat van me te laten horen!

Liefs Eline

P.s. ik heb naast namaste mijn eerste woord in Hindi geleerd: Dhan'yavãda, dit betekent dankjewel

• 24 Februari 2015 - 18:21

Jos:

Heeej Eline,
    Wat een avonturen al zo de eerste dagen. Hartstikke gaaf, en wat schrijf je leuk!
    Ben heel benieuwd naar je olifantenrit, lijkt me ook een hele ervaring om daar een berg mee te beklimmen!
    Hoe is de temperatuur daar? Hier hebben we een paar lekkere dagen, 8 graden, zonnetje en weinig wind. Hopelijk gaan we gauw naar de lente toe!
    Nou heel veel plezier de komende dagen, voordat het echte werk gaat beginnen, en we kijken al weer uit naar je volgende berichtje,
    Groetjes Sjaak en Jos

• 25 Februari 2015 - 14:42

Tonny Scharphof:

Hoi Eline,

Pracht van een verslag. Fijn dat jullie de eerste dagen zo goed zijn doorgekomen. We verheugen ons nou al op het volgende verslag. Geniet van de vrije dagen en heel veel succes met de studie / coschap.

Groeten vanuit een koud Raalte,
    Liefs, Olga & Tonny

• 28 Februari 2015 - 20:03

Dick Roodenburg:

hoi Eline,
    Heel veel plezier en een heel leerzame tijd toegewenst!
    Groetjes, Janneke en Dick